אמנות
אמנות

מה ההבדל בין ליטוגרפיה להדפס

שיתוף

מה ההבדל בין ליטוגרפיה להדפס

הדפס

הדפס היא מילה כללית למגוון טכניקות שמאפשרות לאמן ליצור יצירה אחת ולשכפל אותה מספר פעמים על פי בחירתו. ליטוגרפיה היא בסך הכול סוג אחד של הדפס. ליתוס זה אבן וגרפין זה כתיבה. הטכניקה של הדפס אבן שימש בעבר בעיקר להדפסה של כתבים וכיום היא משמש גם בעולם האמנות.

על אף המשמעות המקורית של המילה השימוש היום במילה לטוגרפיה הפכה לשם כולל למגוון סוגי הדפסים אומנותיים נוספים כמו הדפס רשת והדפס משי.

בתוך השאלה מה ההבדל בין ליטוגרפיה להדפס מסתתרת שגיאה נפוצה. רבים עשויים לחשוב שהדפס זה בעצם פוסטר חסר ערך וליטוגרפיה היא מקצועית או מקורית יותר ולכן חשוב לעשות סדר בנושא.

קיימות רמות שונות  של הדפסים, בקצה אחד של הספקטרום קיים  הדפס ברמה של פוסטר שערכו  נמוך עד אפסי. בקצה השני של הספקטרום קיים  הדפס המשלב צביעה ביד, אשר הופכת אותו לעבודת מקור.   יש אמנים שבמקום לייצר פלטה שונה לכל צבע , בחרו צבע אחד וממנו יצרו מספר גדול של עותקים שכל אחד מהם עבר צביעה ביד של שאר הצבעים. שגאל וגם יוסל ברגנר השתמשו בשיטה הזאת. כך ההדפס הופך למקור וזאת הרמה הגבוה ביותר של הדפסה.

בין שני הקצוות האלה קיים מנעד רחב של מחירים, פוסטר שנעשה בעשרות אלפי עותקים ואין שום דרך לאמוד את שערכו יהיה שווה פחות מהדפסים שנעשו בסדרות של 400 או 1000 עותקים בלבד. ליטוגרפיה היא הדפס של אבן שנעשתה בסדרות של עד 250 ולכן יקבלו ערכה גבוה יותר.

היום עושים הדפסים דיגיטאלים שאפשר להדפיס על כל חומר, אפשר להדפיס עותק או סידרה. בעבר אי אפשר היה להדפיס רק עותק אחד כי זה לא היה משתלם כלכלית, לכן היו עושים סדרות ומדפיסים את כל הסידרה בפעם אחת ואחר כך חורצים או משמידים את הלוח כדי למנוע העתקה דבר שמעלה כמובן את כרכו של ההדפס בשל הנדירות.

הדפס שנעשה במהדורה מוגבלת כאשר האמן ממספר את היצירה למשל 15 מתוך 50 יהיה בעל ערך רב יותר. ניתן לזהות ליטוגרפיה על פי מספרים ולפעמים יופיעו אותיות כמו AP שמשמעותן ניסיון של האמן אוPP   שמשמעה ניסיון המדפיס. או HC שמשמעותן מחוץ למסחר. להסימנים אלה אין להם משמעות כלכלית.

הדפס שמופיעות בו אותיות במקום מספר,  לא בהכרח יקר יותר מהדפס מממוספר וההפך. יש להדפיס  את כל הסדרה בפעם אחת ובסיום הדפסה להשמיד את הלוחות כדי שלא תהיינה הדפסות מאוחרות מאותם לחות. כפי שקרה עם רמברנדט ואחרים, שעד היום מודפסים עותקים מפלטה  המקורית שלהם.

העידן הדיגיטאלי טרף את הקלפים. כיום ניתן לעשות הדפסות על בד מצילומים ואין הכרח ליצור את כל הסדרה בבת אחר וגם אין שליטה על המקור כי הוא נשמר באמצעים דיגיטאלים אין אפשרות לדעת בוודאות שהמקור הושמד ולא ניתן לחזור על ההדפס.

כתוצאה מכך, שוק ההדפסים האמנותיים למעשה "נמחק" מבחינת מחיר, והדפסים אמנותיים הפכו כמעט חסרי ערך. פרט  לאותם אומנים מובילים כמו מאטיס פיקאסו שגאל מירו,  שיצירותיהם נתפסו בצורה מוקפדת וזכו למוניטין רב בחייהם. כמו כן, מערכות כמו הקומיטה של אמנים מסוג זה, שומרות עליהם מפני העתקה ואינן מאפשרות להפר את זכויות היוצרים של האמן.

חוק זכויות יוצרים של אמן תקף ל- 70 שנה לאחר מותו, אבל פרק הזמן משתנה ממדינה למדינה. פיקאסו מת ב1973 ועד 2043 חובה לשמור על זכויותיו.

רמברנדט עשה תחריטי נחושת. הוא מרח שעווה ובאמצעות חרט הוסרה שכבת השעווה ואז הלוח נחשף לחומצה החומצה עיכלה את החלקים החשופים ויצרה את הקומפוזיציה, לוח הנחושת נוקה ונמרח עליו דיו כאשר נלחץ הלוח לניר ההדפס נוצרו הדימויים בהתאם לקווים אותם טווה האמן.

אחרי הדפסה של סדרה הוא נהג לתקן ולהדפיס מחדש. לכן יש 4-5 ורסיות מקוריות שונות בהן ניתן לראות את השלבים השונים, ולא רק את שם התחריט ואת השנה, אלא גם את מספר הניסיון. מהניסיונות הראשונים הודפסה כמות קטנה משום שהיו אמורים עוד לעבור שינוי, ולכן הם בדרך כלל נדירים יותר. בין הדפסה להדפסה רמברט שינה את הלוחות כך שלא ניתן לחזור לניסיונות הראשונים.

הוא לא פסל את הלוחות והם נרכשו על ידי גורמים שונים שהדפיסו מהם במאות  ה-18, ה-19 וגם הנאצים הדפיסו מהם במאה ה-20  . מאחר שהלוחות המקוריים לא נפסלו על ידי רמברנדט, הם ממשיכים לשמש להדפסה.

קשה להבחין בין הדפס של רמברנדט שנוצר בתקופתו לבין הדפס שנוצר מאוחר יותר. כדי לבדוק זאת  יש לבחון מספר פרמטרים:
1. סוג הנייר- ששונה בהדפסים מאוחרים יותר. לעיתים נמצא סימן מים שמעיד על התקופה.
2. שולי ההדפס- ההדפסים בתקופת רמברנדט נחתכו במידות קטנות עם שוליים מינימאליים, מאוחר יותר הודפסו על דפים גדולים יותר עם שוליים רחבים.
3. בבדיקת מיקרוסקופ ניתן לראות בהדפסים מאוחרים, שהחריטה הופכת פחות ברורה בגלל שהחריצים נשחקים ונוצרת צללית. כדי להבחין בכך צריך ניסיון רב.
4. הצבע של הניר עליו הדפיס רמברנדט הוא אפור –לבן ההדפסים המאוחרים הודפסו על ניר פחות איכותי והם מקבלים גוון חלודה.

ליתוגרפיה היא בעצם סוג של הדפס ויש קשת רחבה של הדפסים שערכם משתנה בהתאם לרמת הנדירות, האיכות והקירבה שלהם לאמן. חשוב לשאול את השאלה באיזה סוג הדפס מדובר? עד כמה האמן נגע בו באופן אישי כדי להבין גם את המשמעות של סוג ההדפס מבחינת ערכו הכספי.

לשאלות נוספות ואמדן מחיר בחינם ניתן להעלות תמונה לקבוצת הפייסבוק שלנו כמה זה שווה? . להערכה מקצועית חייגו 03-6252424

להמשך קריאה

אמנות

הציור שהפתיע את כולם

יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך… 

קרא עוד »
אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן