עורכי דין

חלוקת רכוש בירושה או גירושין- האם כדאי להשתמש בהערכת של חברת הביטוח?

שיתוף

חלוקת ירושה או חלוקת רכוש בגירושין הן עניין מורכב ומבלבל המשלב רכוש בעל ערך כספי עם חלקים רגשיים מורכבים. האם ניתן באמת לפשט את התהליך ולהשתמש בהערכת השווי שקיבלתם מחברת הביטוח לצורך חלוקה הוגנת שתהיה מקובלת על כל הצדדים?

Avi-Schwartz-Watermelon-V-972x396

חלוקת רכוש בגירושין או ירושה מורכבות תמיד מהחלק הכספי – אובייקטיבי לחלק הסובייקטיבי-רגשי. מי מקבל יותר? מי מוצא את ידו על העליונה ומיהו המרוויח האמיתי? מטרתנו בגמולב היא לאפשר לכם תהליך אובייקטיבי והוגן אשר יסייע לכם לשים את הקשיים בצד ולקבל את המגיע לכם.

 עקרונות מרכזיים בהערכת שווי לביטוח לעומת הערכה לחלוקה או מימוש

מימון ההערכה

מימון ההערכה- בהערכת שווי לצורכי ביטוח מממנת חברת הביטוח את ההערכה. עלות זו גלומה בתעריף הביטוח אותו אנו משלמים. הערכה לצורך חלוקה או מימוש תחויב בתשלום נפרד . אולם חסכון זה אינו מאפשר לנו חלוקה על פי השווי האמיתי של הפריטים שברשותנו.

ערך כינון מול ערך מימוש

הערכה לביטוח נקראת ערך כינון והגדרתה המקצועית היא עלות רכישה של חפץ דומה או זהה בעסק קמעונאי המוכר סחורה ממין זה בישראל. המשמעות היא שאם נגנב או נפגם פריט  מרכושכם חברת הביטוח תשלם לכם את המחיר בו תוכלו לרכוש אותו מחדש.

לעומת זאת, קיימים שני סוגי הערכה למימוש :

  1. הערכה למימוש בתנאי שוק חופשיים- כלומר ללא כל לחץ לממש, שני הצדדים מעוניינים למכור או לקנות את הפריט המדובר.
  2. הערכה למימוש מהיר- הפדיון המתקבל במכירת הנכס תחת תנאי המכירה בפועל.

לדוגמא- צד אחד מעוניין לממש את הנכס באופן מהיר ומוכן להתגמש ביחס למחיר השוק.

לכן הערכה למימוש תיתן את הערך שיתקבל בעת המכירה בצורה מדויקת יותר.

 

גיל ומצב הפריט

הערכה לביטוח אינה מתחשבת בגיל או מצב הפריט. לעומת זאת הערכה למימוש מתייחסת למצב הפריט ומשקללת מצב זה

על כן, גם כאן, הערכה למימוש תשקף באופן מדויק יותר את הערך שיתקבל במכירה.1_(14)

 

ביטוח פריטים טרום המכירה

הערכה לביטוח תגרור ביטוח של הפריט בעלות גבוהה. כלומר, כאשר נעשה ביטוח לפריט והוא מבוטח בערך מימוש זהו השווי המשקף את ההפסד הנגרם לבעליו אם נגנב /אבד/ ניזוק, בהערכות למימוש אין שימוש במושג השבה לקדמות (המאפיין את המצב בהערכה בתנאי כינון) כי מראש בעל הפריט מעוניין למכור אותו לחלק אותו ולפיכך לא ירכוש אותו מחדש באם ייגנב/יאבד/ יינזק.

הערכה למימוש תאפשר גם ביטוח של הפריט בהתאם לערך האמיתי שלו.

 

 

הצע וביקוש

הערכה לביטוח מדמה מצב בו לפריט יש רוכש ברצון. כלומר היות ומדובר בהשבת המצב לקדמותו פריט אשר נגנב/ניזוק/אבד יש לרכשו ומשום כך גם נבנה לו ביקוש , הערכות מימוש מתחשבות בכך שיש\אין לפריט ביקוש בפועל. פריט עלול להיות בעל שווי בתנאי כינון וחסר ערך מימוש.

 

דוגמא:

מכשיר חשמלי שיש לו ערך כינון אבל למכירה הערך שלו אפסי. או תכשיט משובץ באבני חן יש לו ערך בשל עיצוב ואבני החן -למימוש אין לעיצוב  בדרך כלל משמעות לעומת זאת אם זה תכשיט זהב יהיה לזהב שווי מימוש תמיד גם אם העיצוב לא מעניין אף אחד.

אם הערכת מוצר לביטוח אבל אין לו ביקוש בשוק, ההערכה לא תעזור לך למכור אותו.

 

מקוריות פריטי אומנות

בהערכה לביטוח למעריך(שמאי) אין אחריות על מקוריות הפריט, הוכחת המקוריות, שיכולה להיות מורכבת ויקרה, מוטלת על בעל הרכוש. בהערכה לצרכי מימוש המעריך(שמאי) בודק את כל שנחוץ כדי לוודא את המקוריות בעצמו או שמסביר ללקוח כיצד לעשות הליך כזה ומה עלויותיו. במידת הצורך המעריך מלווה את הלקוח בתהליך וכך שווי הפריט מדויק וריאלי למצב השוק הנוכחי למכירה מידית.

צריך ידע רב וניסיון כדי לזהות האם פריט הוא מקורי ובמקרים של זיוף אפשר להסתבך, לא מומלץ.

 

232555

שימוש בהערכה לצורכי ביטוח לחלוקת רכוש או מימוש

הערכות לצרכי ביטוח אינן יכולות להיות מומרות להערכות לצרכי מימוש ואין נוסחה שיכולה לקשור בין השניים.

שימוש בהערכה לצרכי ביטוח במימוש או חלוקה תיצור מצב בו צד אחד קיבל פריט בר מימוש בעוד הצד השני קיבל פריט בעל שווי תיאורטי.

הערכה למימוש שהופכת הערכה לביטוח אפשרית כיוון שביטוח עיזבון יעשה בערכים ראליים קרי מה הפדיון במקרה של מכירה המהווה הפסד הנגרם כתוצאה מגניבה/נזק/אבדן.

 

כותב: יורם ברייר, מנכ"ל ומנהל מקצועי של "גמולב פלוס", עוסק בתחום הערכה למעלה מ – 36 שנה.

 

 

 

להמשך קריאה

ביטוח

חברות הביטוח אינן מפצות על נזקי מלחמה!

איך ניתן להערך כדי לקבל פיצוי במקרה של נזק לחפצים מיוחדים כתוצא ממלחמה? גם אם יש לכם ביטוח דירה ותכולה והיה אצלכם שמאי, הביטוח לא מכסה נזקי מלחמה וגם המדינה לא תכסה נזקים לחפצים יקרים כגון יצירות אמנות שעונים וחפצי ערך נוספים אם לא תערכו לכך מראש וכאן נסביר כיצד ועד כמה ניתן לבטח את החפצים המיוחדים.

קרא עוד »
מידע נוסף

הטיפ המנצח לעורכי דין שרוצים חיים קלים

איך להפוך את הליך חלוקת הרכוש לקל, מהיר ואובייקטיבי יותר, לחסוך ללקוחותיכם מחלוקות בתיקי גירושין או חלוקת ירושה?

עיינו במאמר שהכנו עבורכם על היתרונות של הערכת שווי לחלוקת רכוש. גלו כיצד הערכת שווי מקצועית יכולה לספק מענה אובייקטיבי, מדויק, יעיל, שקוף ומקצועי לאמדן שווי הנכסים, ולסייע לכל הצדדים להגיע להסכם הוגן והגון. לחצו על הקישור למטה כדי לקרוא את המאמר המלא

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן