עלילות השמאי
עלילות השמאי

המונה ליזה – סיפורה המרתק של "הגברת הראשונה" של עולם האמנות

שיתוף

המונה ליזה - סיפורה המרתק של "הגברת הראשונה" של עולם האמנותהתמונה המפורסמת בעולם של המונה ליזה, היא דיוקנה של ליזה די נולדו ג'רארדיני, אשתו של פרנצ'סקו די זאנובי דל ג'וקונדו -סוחר בדים מפירנצה, אשר צוירה על ידי לאונרדו דה וינצ'י (1452-1519). נראה כי ג'וקונדו הזמין את היצירה בתחילת המאה   ה-16, כאשר שהה ליאונרדו בפירנצה.  לאונרדו עבד על היצירה במשך שנים אולם מעולם לא מסר אותה למזמין.

בשנים האחרונות לחייו, חי לאונרדו בצרפת בחסותו של מלך צרפת פרנסואה הראשון. הוא רכש את היצירה לאחר מותו של לאונרדו וצירף אותה לאוסף הלאומי הצרפתי המוצג במוזיאון הלובר. במהלך השנים הפכה היצירה לאחד המוצגים המרכזיים במוזיאון ולמוקד משיכה בפני עצמה.

ב21 באוגוסט 1911 ניצל נגר איטלקי בשם וינצ'נזו פרוג'ה, שעבד בלובר, את האבטחה הדלה על היצירה, שלף אותה ממסגרתה ויצא מהמוזיאון כאשר היצירה המפורסמת מתחת למעילו.

המהומה ביום שאחרי לא היתה מביישת אף סרט- מנהל הלובר פוטר ואנשי האבטחה נענשו קשות. הדיווחים בתקשורת בצרפת ובכל העולם העצימו את הפרשה עוד יותר. במשך שנתיים חיפשה המשטרה כל קצה חוט יסייע להם למצוא את התמונה.

באותה תקופה, נהג צייר עני בשם גרי פיירט להסתובב במוזיאון הלובר. יום אחד ראה מספר פסלים קטנים בחדר שירות שנותר פתוח. הוא לא הצליח להתאפק וגנב אותם. פיירט הציג את הפסלונים בביתו לחבריו ואף הציע למכור להם אותם תמורת סכום קטן. אחד החברים התלהב ורכש מייד את הפסלים. מהר מאד הבין שהפסלים ככל הנראה גנובים וניסה להפטר מהם, בחשש שאם ימצאו אותם אצלו יחשדו שגנב גם את המונה ליזה, מה שאכן קרה לבסוף. פאבלו פיקאסו היה חברו של אותו צייר עני אשר רכש ממנו את הפסלים הגנובים. הוא, וחברו גיום אפולינר נעצרו בחשד לגניבה הנועזת אולם שוחררו כבר למחרת היום על ידי השופט, אשר הבין כי אין ספק שהשניים אינם מסוגלים לעמוד מאחורי הגניבה הנועזת.

נחזור ליצירה המלכותית – בתחילה, החביא אותה פרוג'ה מתחת למיטתו בארגז עץ.לאחר מכן, הצליח פרוג'ה להבריח את ה"מונה ליזה" לאיטליה, שם הוצגה זמן קצר במוזיאון האופיצי בפירנצה. במקביל, יצר פרוג'ה קשר עם סוחר עתיקות מפירנצה, וניסה למכור לו את התמונה תמורת חצי מליון לירות (לצורך כיסוי הוצאות) ואז נתפס. משפטו היה מתוקשר מאד באיטליה וגם ברחבי העולם והוא זכה לאהדה רבה מצד הקהל באיטליה, כמי שרצה להשיב את הציור ל"מולדתו". בסופו של דבר נגזר על פרוג'ה עונש קל של שנת מאסר אחת. העונש הקל הוסבר בדעת הקהל האוהדת ל"גנב הפטריוטי".

הסערה הציבורית בעקבות הגניבה ומעצרו המתוקשר של פרוג'ה העצימו עוד יותר את הפופולריות של היצירה ומחירה האמיר.

בתחילת חודש ספטמבר 2014, פורסם כאמור כי ממשלת צרפת שוקלת למכור את היצירה שמחירה העכשווי מוערך בכ1.9 מיליארד יורו על מנת לסייע בכיסוי החובות של המדינה.  מצער שם מצבה הכלכלי של איטליה אינו מזהיר, אחרת ייתכן שהיינו רואים שוב את "חזרתה למולדת" של היצירה.

ימכרו או לא ימכרו? אי אפשר לדעת. ייתכן מאד שזו כותרת ריקה בלבד. אבל עובדה זו לא מפחיתה מהסיפור המרתק של "הגברת הראשונה" של האמנות עד היום.

הוא חשב בטעות שהמונה ליזה נגנבה על ידי נפוליאון

"מחזיר שבויים"

ניכת ע"י יורם ברייר, מנהל מקצועי של גמולב ומנכ"ל גמולב פלוס.

להמשך קריאה

אמנות

הציור שהפתיע את כולם

יצירה אחת תפסה את תשומת ליבי במיוחד. הייתה זו יצירה מופשטת, אפורה למדי שבעלי העיזבון לא התייחסו אליה והתלבטו אם בכלל להכניס אותה להערכה. אביהם סיפר להם שהוא קנה אותה בגלריה בירושלים בעבור 1000 לירות לפני זמן רב והם הניחו שהיא לא בעלת ערך… 

קרא עוד »
אמנות

כיצד מזהים חפצים יקרי ערך?

איך להבדיל בין חפצי ערך בעלי ערך משמעותי לחפצים בעלי ערך נמוך?
כולנו היינו רוצים שהחפץ שמצאנו בבוידעם יהיה יתגלה כחפץ יקר שיהפוך אותנו לעשירים ברגע אך אלה מקרים נדירים לכן אנו מציעים כאן כללי אצבע לזהות בין חפצים יקרי ערך לחפצים בעלי ערך נמוך.

קרא עוד »
אמנות

איך לשמור על חפצי ערך בבית ?

חפצי ערך כגון; תמונות, כלי כסף, תכשיטים, שטיחים ועוד, בשימוש לא נכון עלולים להינזק ולכן כדאי לדעת כיצד לשמור ולאכסן במידת הצורך כדי למונע ירידת ערך.

קרא עוד »
כמה שווה התמונה אוסף המטבעות השטיח הפרסי כלי הכסף התכשיט שלי?
להעריך שווי ללא שמאי זה כמו לתבוע בלי עורך דין.

חפצי ערך כגון תמונה, תכשיט, כלי כסף, אוסף מטבעות, שעון יוקרה, שטיחים וכיוב' יכולים להיות שווים הרבה כסף. כשמוכרים או קונים חפץ יקר כדאי לבדוק את השווי האמיתי שלו באופן מקצועי. כדי להימנע מהפסדים כואבים.
דילוג לתוכן